Never ever underestimate the importance of having fun!

‘Plezier maken is niet professioneel, we zijn bezig met serieuze zaken. Mensen moeten jou serieus nemen, zodat je de doelen behaald. Zodat je iets voor elkaar krijgt en geen tijd verspilt’ zou zomaar een duiveltje op jouw schouder kunnen zeggen. Want geen plezier mogen maken is één van de grootste valkuilen in facilitatorland.

We denken dat plezier maken niets bijdraagt aan de effectiviteit van een bijeenkomst. De agenda staat vol met mededelingen, discussies en inhoudelijke thema’s. We hebben het allemaal druk dus we moeten concreet aan de slag met onze doelen en actiepunten. Vooral managers menen daarbij alleen maar geconcentreerd en serieus mee bezig te mogen zijn. Plenair, luisterend naar elkaar, om de beurt aan het woord en zoveel mogelijk serieuze zaken doornemen.

Maar wat nu als blijkt dat je juíst effectiever bent als deze ‘serieuze zaken’ op een leuke en interactieve manier doorgenomen worden?

Lol en plezier maken wordt gezien als iets in de vrije tijd met vrienden en familie. Toch is het een grote fout om tijdens al die sessies, van bijeenkomsten, vergaderingen, congressen tot trainingen, geen plezier te mogen maken. Want zonder plezier leer, creëer en verbind je niet. Je hebt plezier nodig…

Om ontspannen te raken en in verbinding te zijn met anderen. 
Om lucht te creëren en te kunnen luisteren naar elkaar.
Om open en transparant te kunnen communiceren.
Om betrokken deel te kunnen nemen en onderdeel te zijn.

Uit onderzoek is gebleken dat de werkstress van medewerkers afneemt naarmate ze regelmatig plezier beleven tijdens hun werk. Niet alleen tijdens sessies, maar over het algemeen ontstaat er een lager ziekteverzuim wanneer er meer lol is, er meer gelachen wordt, er meer plezier gemaakt wordt. Lees hier onze 3 tips om meer plezier te creëren tijdens bijeenkomsten.

Het hebben van plezier heeft niets te maken met onprofessioneel of serieus zijn. Plezier en humor zijn wat ons betreft een onderschatte, zeer belangrijke factor in welke sessie dan ook. Probeer het eens en kies welke manier bij jou past. 

Hulp nodig? Stuur ons een berichtje en wij sparren met je mee!

Music please!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang onze pdf ‘Muziek in je sessie’!

Gratis sessie

‘Meer interactie in jouw meetings’
16 november van 10.00 – 11.00 uur

Online/offline meeten, trainen en samenkomen. Het is aan de orde van de dag. Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal vanzelf gaat. Want het vergt best wel wat voor jou als sessieleider, manager of voorzitter. Hoe krijg je (alle!) deelnemers geactiveerd? Hoe houd je ze betrokken? Hoe krijg je de gewenste output? Meld je gauw aan voor deze gratis sessie ‘Meer interactie in jouw meetings’

Instructie babbelstenen

Welkom bij de instructie van onze babbelstenen! Onze babbelstenen zijn namelijk dé tool om op een laagdrempelige manier tot andere taal te komen. Taal waar je zonder deze beeldende aanjagers moeilijker bij was gekomen. Zet ze in als kennismaker, brainstormer, opwarmer, evaluator.. er is weinig wat niet kan! Hier beneden zetten we wat ideeën op een rijtje.

Kennismaken
“Ik ben Anja en werk als projectondersteuner bij de afdeling blablabla… en daar blablabla” En dat nog eens 12 keer. Gemiste kans! Want wat onthoud jij van deze saaie voorstelrondjes? Waarschijnlijk niet veel. Stimuleer mensen om andere taal te gebruiken. Onze babbelstenen zorgen voor kaders maar juist dat zorgt ervoor dat er zaken worden verteld die wél leuk zijn om van elkaar te horen.

Stappen

  1. Geef je deelnemers de instructie dat ze 5 stenen te zien gaan krijgen en dat ze wordt gevraagd om er hiervan 3 te kiezen die ze gebruiken om iets over zichzelf te vertellen (meer of minder mag natuurlijk ook).
  2. Geef zelf het voorbeeld: draai de stenen en kies er eentje uit.
    Bijvoorbeeld ‘paraplu’: “Ik hou ontzettend van de natuur en ga dagelijks naar buiten, zelfs als het regent! Ook al heb ik weinig keus dankzij mijn allerliefste labrador.” Of de circustent: “Ik ben een echte grappenmaker, mij zou je zo als clown in het circus kunnen vinden, alleen dan zonder die rode neus ;)”.
  1. Draai opnieuw de stenen en laat de collega’s zich introduceren. Ofwel plenair, ofwel in kleinere groepjes.

Variant
Stel niet jezélf maar elkáár voor. Eens kijken welke stenen je collega voor je uitkiest.

Teambuilding
De babbelstenen zijn ook ideaal om te gebruiken om gezamenlijk een vraagstuk te bespreken.

Stappen

  1. Geef een inleiding op het vraagstuk en zorg dat deze voor iedereen helder is.
  2. Verdeel de groep in kleinere subgroepen.
  3. Draai ofwel plenair aan de stenen of indien digitaal, geef ieder groepje de link naar de pictopagina zodat iedere groep zelf toegang krijgt.
  4. Geef duidelijk aan hoe de groep verslag moet leggen (bijvoorbeeld op een flipover of een online whiteboard?)
  5. Na terugkomst volgt er een plenaire terugkoppeling.

Voorbeeld
Je wil graag ‘de samenwerking’ in het team bespreken. Geef de subgroepen eventueel denkrichtingen mee in de opdracht:

  • Wat is onze kracht en wat is onze valkuil?
  • Wat missen we nog?
  • Waar zijn we het meeste trots op?

Idee
Je kunt de babbelstenen ook inzetten om tot een (ludieke) nieuwe slogan voor jullie afdeling of organisatie te komen. Of een ondertitel voor een nieuw te lanceren product.

Evaluatie
Ook voor een snelle, korte evaluatie kun je de babbelstenen inzetten. Zelfs al heb je maar 2 minuten!

Stappen

  1. Vraag aan het einde van een sessie om 1 van de gedraaide stenen te kiezen en hierop te associëren: “Wat vond je van deze sessie?”
  2. Ga iedereen kort langs voor zijn/haar reactie of, indien digitaal, laat de reacties in de chat zetten. Bijvoorbeeld: “Ik vond deze training als pizza: heerlijk maar ik zit wel aardig vol nu.”

Idee
Langer de tijd? Laat dan een paar evaluatievragen beantwoorden met de stenen. Bijvoorbeeld:

  1. Hoe kijk je na deze sessie aan tegen het thema X?
  2. Wat heb je gemist of wat zou je nog willen weten/leren?
  3. Wat zou je mij adviseren voor een volgende bijeenkomst?

Alles kan, varieer er gerust op los!

Creativiteit stimuleren
Voordat je aan het brainstormen slaat, is het belangrijk om het brein van je deelnemers op te warmen. Met een goeie ‘opwarmer’ gaat de creativiteit van de deelnemers alvast stromen. Met de inzet van de babbelstenen kun je dit al op een eenvoudige en snelle manier doen.

Stappen

  1. Geef de opdracht: “2022 komt eraan. Welk nieuw product gaan wij op de markt brengen?”
  2. Maak tweetallen en draai de stenen (of indien digitaal: geef iedereen toegang tot de pictopagina). Laat ieder groepje met 2 stenen een nieuw product of dienst bedenken. Let op: associërend dus niet letterlijk het combineren van 2 stenen.

Idee
Niveau hoger? Gooi er dan wat competitie in! Bedenk per groepje in 5 minuten tijd zoveel mogelijk nieuwe combinaties door steeds 2 stenen te pakken. Hoeveel nieuwe dingen weten ieder groepje te bedenken? Het groepje met de meeste combinaties wint!