“Jeetje wat kinderachtig! Kunnen we niet gewoon doorgaan met serieuze zaken?”
“Een energizer? Als we maar geen gek beweegspelletje hoeven te doen!”
“Even leuk in een kring gaan staan? Wat een onzin, we hebben belangrijke zaken te bespreken.”
Je hoort het de mensen denken als jij een energizer op je programma hebt staan. Maar niet getreurd. Wij staan al jaren voor groepen en zetten keer op keer energizers zónder weerstand en mét succes in. Hoe? Daarvoor delen we in dit mini-ebook de meest cruciale tips én succeswerkvormen. Daar gaan we!
1. Vermijd het woord ‘energizer’
Zodra je het woord ‘energizer’ laat vallen gebeurt er iets in de ruimte. Veelal gaan de schouders omhoog van spanning, ontstaat er geroezemoes met “Daar heb ik toch helemaal geen zin in” of “Wat kinderachtig” en stapt men achteruit om af te haken en volledig te verzanden in weerstand. Dat kun je gemakkelijk oplossen! In plaats van te benoemen ‘dat jullie een energizer gaan doen’ breng je het anders. Door het woord ‘energizer’ te vermijden en in plaats daarvan uit te leggen waarmee je de groep gaat helpen. Zie de volgende tip!
2. Leg uit wat het effect is
Vaak denken mensen dat energizers ingezet worden voor ‘de leuk’. Maar nee, energizers hebben een heel duidelijk doel. Namelijk het helpen van het brein in het ontvangen en verwerken van alles wat tijdens de sessie de revue passeert. Een concentratieboog duurt namelijk maar 20-30 minuten. Dit betekent dat het brein na die tijd het steeds zwaarder krijgt om alles te onthouden. Belangrijk dus dat jij op gezette tijden de concentratieboog gaat doorbreken met iets anders. Bijvoorbeeld met een energizer.
Je hebt net gelezen dat je bij het introduceren van een energizer het woord ‘energizer’ het beste kunt vermijden. Je zou het bijvoorbeeld als volgt kunnen introduceren: “Na een tijd van informatie zenden en jullie breinen flink uit te dagen alles op te nemen, ga ik jullie helpen om weer open te staan voor een volgend blok aan inhoud. We stappen even uit het passieve luisteren en gaan iets doen waar het brein blij van wordt zodat jullie fris en fruitig weer door kunnen”.
3. Stem af op je doelgroep
De ene doelgroep is de andere niet. Gelukkig heb je werkvormen in verschillende varianten. Van hilarische spelletjes tot breinbrekers, van veilige stille oefeningen tot beweeglijke gekkigheid. Afhankelijk van je doelgroep kies je soms veiliger en soms wat gewaagder. Cruciaal hierin zijn de timing van inzet én je eigen zelfvertrouwen. En laat dit nou precies de laatste 2 tips zijn😉
Deze laatste tips ook lezen? En direct aan de slag? Download dan nu het mini-ebook met tips én 6 fijne energizers!