Tweedaagse heidagen: Van workshop werkvormen tot het ontwerp van een eigen festival

Vraagstelling: Tijdens onze heidagen zijn we op zoek naar een partij die én invulling kan geven aan de lerende component én met ons een creatieve sessie kan ontwerpen waarbij we ons lustrumfestival kunnen gaan vormgeven.

Daar worden wij blij van! Eerst de deelnemers inspireren en laten leren om vervolgens het geleerde toe te laten passen in hun eigen praktijk. In een workshop Activerende werkvormen lieten we de deelnemers (grotendeels consultants) ervaren en leren hoe ze met de inzet van activerende werkvormen meer kunnen halen uit de sessies in hun werkpraktijk. Daags erna prikkelden we de creatieve breinen tijdens een creatieve sessie met als doelstelling  om te komen tot creatieve ideeën voor het eigen lustrumfestival. Met een geweldige locatie (boerderij!) konden we binnen én ook buiten veel aan de slag en werd het een waar leuk en leerzaam teamfeestje!

Verhoog de effectiviteit door het geleerde van de workshop gelijk in te zetten in de eigen praktijk!

Resultaat: Naast het opdoen van kennis en voorbeelden rondom de inzet van activerende werkvormen, was de verrassing toch wel dat er een enorme bijvangst was. Omdat we bij het oefenen van de werkvormen kozen voor organisatiespecifieke onderwerpen en casussen ontstond er waardevolle output. Zo is er nagedacht over de identiteit van de organisatie, is er gereflecteerd op de onderlinge samenwerking en is er commitment gevraagd en gegeven om individueel en als organisatie hierin te ontwikkelen.

Sessiemakers - Praktijkvoorbeelden

Gratis format

Blik terug óf vooruit op een periode, proces of project met dit reflectieformat: praktisch, visueel en effectief! 

Creatieve mindset

Aan de slag met een creatieve brainstorm?
Dan heb je eerst de creativiteit te stimuleren en het brein op te warmen!

Merk je dat er weinig ideeën komen uit jouw (kleine of grote) brainstormmomenten? Zit er weinig energie en creativiteit in de ideeën en oplossingen? Dan heb je wellicht aan de voorkant te weinig geïnvesteerd in het brein van de deelnemers. Huh, brein? Jazeker!

 

Wil je komen tot goeie ideeën en oplossingen dan heb je aan de voorkant enkele stappen te doorlopen die het brein van je deelnemers klaar stomen voor de ideeëngeneratie. Stappen die gegarandeerd de creatieve output ten goede komen. In dit PDF lees je welke stappen dit zijn.

 

Brainstormen zal nooit meer hetzelfde zijn! (gelukkig maar:)

Instructie babbelstenen

Welkom bij de instructie van onze babbelstenen! Onze babbelstenen zijn namelijk dé tool om op een laagdrempelige manier tot andere taal te komen. Taal waar je zonder deze beeldende aanjagers moeilijker bij was gekomen. Zet ze in als kennismaker, brainstormer, opwarmer, evaluator.. er is weinig wat niet kan! Hier beneden zetten we wat ideeën op een rijtje.

 

Kennismaken
“Ik ben Anja en werk als projectondersteuner bij de afdeling blablabla… en daar blablabla” En dat nog eens 12 keer. Gemiste kans! Want wat onthoud jij van deze saaie voorstelrondjes? Waarschijnlijk niet veel. Stimuleer mensen om andere taal te gebruiken. Onze babbelstenen zorgen voor kaders maar juist dat zorgt ervoor dat er zaken worden verteld die wél leuk zijn om van elkaar te horen.

Stappen

  1. Geef je deelnemers de instructie dat ze 5 stenen te zien gaan krijgen en dat ze wordt gevraagd om er hiervan 3 te kiezen die ze gebruiken om iets over zichzelf te vertellen (meer of minder mag natuurlijk ook).
  2. Geef zelf het voorbeeld: draai de stenen en kies er eentje uit.
    Bijvoorbeeld ‘paraplu’: “Ik hou ontzettend van de natuur en ga dagelijks naar buiten, zelfs als het regent! Ook al heb ik weinig keus dankzij mijn allerliefste labrador.” Of de circustent: “Ik ben een echte grappenmaker, mij zou je zo als clown in het circus kunnen vinden, alleen dan zonder die rode neus ;)”.
  1. Draai opnieuw de stenen en laat de collega’s zich introduceren. Ofwel plenair, ofwel in kleinere groepjes.

Variant
Stel niet jezélf maar elkáár voor. Eens kijken welke stenen je collega voor je uitkiest.

 

Teambuilding
De babbelstenen zijn ook ideaal om te gebruiken om gezamenlijk een vraagstuk te bespreken.

Stappen

  1. Geef een inleiding op het vraagstuk en zorg dat deze voor iedereen helder is.
  2. Verdeel de groep in kleinere subgroepen.
  3. Draai ofwel plenair aan de stenen of indien digitaal, geef ieder groepje de link naar de pictopagina zodat iedere groep zelf toegang krijgt.
  4. Geef duidelijk aan hoe de groep verslag moet leggen (bijvoorbeeld op een flipover of een online whiteboard?)
  5. Na terugkomst volgt er een plenaire terugkoppeling.

Voorbeeld
Je wil graag ‘de samenwerking’ in het team bespreken. Geef de subgroepen eventueel denkrichtingen mee in de opdracht:

  • Wat is onze kracht en wat is onze valkuil?
  • Wat missen we nog?
  • Waar zijn we het meeste trots op?

Idee
Je kunt de babbelstenen ook inzetten om tot een (ludieke) nieuwe slogan voor jullie afdeling of organisatie te komen. Of een ondertitel voor een nieuw te lanceren product.

 

Evaluatie
Ook voor een snelle, korte evaluatie kun je de babbelstenen inzetten. Zelfs al heb je maar 2 minuten!

Stappen

  1. Vraag aan het einde van een sessie om 1 van de gedraaide stenen te kiezen en hierop te associëren: “Wat vond je van deze sessie?”
  2. Ga iedereen kort langs voor zijn/haar reactie of, indien digitaal, laat de reacties in de chat zetten. Bijvoorbeeld: “Ik vond deze training als pizza: heerlijk maar ik zit wel aardig vol nu.”

Idee
Langer de tijd? Laat dan een paar evaluatievragen beantwoorden met de stenen. Bijvoorbeeld:

  1. Hoe kijk je na deze sessie aan tegen het thema X?
  2. Wat heb je gemist of wat zou je nog willen weten/leren?
  3. Wat zou je mij adviseren voor een volgende bijeenkomst?

 

Creativiteit stimuleren
Voordat je aan het brainstormen slaat, is het belangrijk om het brein van je deelnemers op te warmen. Met een goeie ‘opwarmer’ gaat de creativiteit van de deelnemers alvast stromen. Met de inzet van de babbelstenen kun je dit al op een eenvoudige en snelle manier doen.

Stappen

  1. Geef de opdracht: “2022 komt eraan. Welk nieuw product gaan wij op de markt brengen?”
  2. Maak tweetallen en draai de stenen (of indien digitaal: geef iedereen toegang tot de pictopagina). Laat ieder groepje met 2 stenen een nieuw product of dienst bedenken. Let op: associërend dus niet letterlijk het combineren van 2 stenen.

Idee
Niveau hoger? Gooi er dan wat competitie in! Bedenk per groepje in 5 minuten tijd zoveel mogelijk nieuwe combinaties door steeds 2 stenen te pakken. Hoeveel nieuwe dingen weten ieder groepje te bedenken? Het groepje met de meeste combinaties wint!

 

Alles kan, varieer er gerust op los!

1