Duo facilitatie – de voor- en nadelen

Lexa, maar dan anders! Waarom je een partner nodig hebt in facilitatieland.

Begonnen als zelfstandig facilitator heb ik (Kim, maar voor Hanneke precies hetzelfde gelukkig 😉 ) er toch voor gekozen om steeds minder vaak alléén voor de groep te staan. Ik sta steeds vaker als duo voor een sessie. En dat heeft tal van redenen. Redenen die voor mij én voor onze klanten belangrijk zijn. De 3 belangrijkste:

  1. Het kunnen improviseren wanneer zaken anders lopen dan bedacht.

Hoe vaak loopt je sessieplan (draaiboek) helemaal zoals je had bedacht? Inderdaad, zelden tot nooit. Om allerlei redenen.

De mens is onvoorspelbaar. Hoe je deelnemers reageren op je sessie is niet altijd volledig in te schatten. Ontstaat er discussie? Heeft men meer noodzaak aan breaks dan normaal gesproken? Is er meer sturing nodig om creativiteit op gang te brengen?

Maar meer nog is de techniek onvoorspelbaar. Naast de usual technische handelingen zoals het indelen van de breakout-rooms, het spotlighten van personen, reacties uit de chat behandelen, ontkom je ook niet aan af en toe een onverwacht issue. Per ongeluk de breakout-rooms wegklikken. Het delen van een presentatie die vervolgens vastloopt. De digitale tool die uit de lucht blijkt te zijn. We hebben het allemaal meegemaakt in onze sessies. En geloof me, al deze issues kun je niet allemaal snel en vlekkeloos oplossen als je middenin een werkvorm, een verhaal of een gesprek zit. Op dat soort momenten is het extra waardevol dat 1 iemand de lead heeft in de sessie (of afwisselend) en de ander zich kan richten op alle (verwachte en onverwachte) randzaken. Wel zo fijn voor jezelf, de klant én alle deelnemers.

  1. Met z’n tweeen zie je meer dan alleen

Een goede facilitator heeft flinke antennes. Antennes die gevoelig zijn voor sfeer, groepsdynamiek en het verwerken van alle inkomende informatie. Met z’n tweeën zie je nóg veel meer en dat komt allemaal ten goede van de sessie. Met z’n tweeen sparrend, overleggend, inschattend lukt het nóg beter om alle deelnemers te zien, gehoor te geven aan vragen, in te spelen op onverwachtse situaties of gesprekken en om processen aan te jagen waar nodig.

  1. Met z’n twee beleef je meer dan dubbel zoveel vreugde.

We ervaren het al jaren: “De energie die jij het geeft is de energie die een sessie heeft!” Ben je onzeker, slecht voorbereid of moe? Dan is dat voelbaar in de sessie. Gelukkig geldt het omgekeerde ook. De plezier die jij voelt, is het plezier die je deelnemers ook voelen. En met z’n tweeen ben je dubbel zo besmettelijk daar in.  Als je goed op elkaar ingespeeld bent en je fladdert door een sessie, dan fladderen de deelnemers met gemak met je mee.

De eerste sessie die wij weer fysiek mochten draaien, bij ROOTS in Haaren, was de meest energieke en plezierige bijeenkomst die ik in maanden heb gehad. Ja, ik had het fysiek faciliteren ook echt gemist, maar jeetje wat is het extra leuk als je daar samen in los kunt. Meeliften op elkaars kennis, kunde en energie. Trots zijn op elkaars inbreng. Ruimte voelen voor grapjes omdat je niet de hele tijd in je eentje alles in de smiezen hoeft te houden. Tevreden terug kijken op die aanvulling van de ander.

Meer leren over het toevoegen van energie in jouw sessie, alleen of als duo? Volg dan onze e-learning!

 

Nadelen

Heeft duofacilitatie ook nadelen? Natuurlijk! Als eerste het kostenplaatje voor de klant. Dubbele facilitatie zijn natuurlijk meer uren voor de klant. Maar…ook een hogere opbrengst! Zorg dat je goed motiveert (en waarmaakt) dat de meerwaarde van duo-facilitatie de sessie echt dynamischer, soepeler en daarmee effectiever maakt.

Een ander nadeel is het vinden van de juiste duo-partner. Naast wie voel jij je veilig, aanvullend en in je element? Zoek die persoon (we zeiden toch, het is net Lexa;) en ga samen op ontdekkingstocht.

Conclusie: het duo-faciliteren van een sessie is volgens ons vaak geen keuze maar een must. Omdat we dan kunnen leveren. En fladderen!

 

Wil je ervaren hoe we in jouw organisatie kunnen fladderen? We organiseren online/offline hele Werkvormendagen (of kortere workshops) om jouw organisatie te leren hoe ze hun meetings en sessies leuker, dynamischer en effectiever kunnen maken. En wij faciliteren voor jou dit soort sessies. Check hier de mogelijkheden.

Creatieve mindset

Aan de slag met een creatieve brainstorm?
Dan heb je eerst de creativiteit te stimuleren en het brein op te warmen!

Merk je dat er weinig ideeen komen uit die brainstormmomenten? En is de tijd al kostbaar, dus gaan jullie gelijik aan de slag? Dit kan effectiever!

Je investeert tijd in het stimuleren van de creativiteit en het doorbreken van patronen om juist te komen tot nieuwe ideeen. Het is vooral verspilling van tijd als je dat ene uurtje brainstormen zo standaard aanpakt dat er niets nieuws uitkomt. 

In dit PDF lees je wat er nodig is voor een goede brainstorm en hoe je die mindset creert. Warm die breinen op en organiseer een écht goede brainstorm!

Instructie babbelstenen

Welkom bij de instructie van onze babbelstenen! Onze babbelstenen zijn namelijk dé tool om op een laagdrempelige manier tot andere taal te komen. Taal waar je zonder deze beeldende aanjagers moeilijker bij was gekomen. Zet ze in als kennismaker, brainstormer, opwarmer, evaluator.. er is weinig wat niet kan! Hier beneden zetten we wat ideeën op een rijtje.

Kennismaken
“Ik ben Anja en werk als projectondersteuner bij de afdeling blablabla… en daar blablabla” En dat nog eens 12 keer. Gemiste kans! Want wat onthoud jij van deze saaie voorstelrondjes? Waarschijnlijk niet veel. Stimuleer mensen om andere taal te gebruiken. Onze babbelstenen zorgen voor kaders maar juist dat zorgt ervoor dat er zaken worden verteld die wél leuk zijn om van elkaar te horen.

Stappen

  1. Geef je deelnemers de instructie dat ze 5 stenen te zien gaan krijgen en dat ze wordt gevraagd om er hiervan 3 te kiezen die ze gebruiken om iets over zichzelf te vertellen (meer of minder mag natuurlijk ook).
  2. Geef zelf het voorbeeld: draai de stenen en kies er eentje uit.
    Bijvoorbeeld ‘paraplu’: “Ik hou ontzettend van de natuur en ga dagelijks naar buiten, zelfs als het regent! Ook al heb ik weinig keus dankzij mijn allerliefste labrador.” Of de circustent: “Ik ben een echte grappenmaker, mij zou je zo als clown in het circus kunnen vinden, alleen dan zonder die rode neus ;)”.
  1. Draai opnieuw de stenen en laat de collega’s zich introduceren. Ofwel plenair, ofwel in kleinere groepjes.

Variant
Stel niet jezélf maar elkáár voor. Eens kijken welke stenen je collega voor je uitkiest.

Teambuilding
De babbelstenen zijn ook ideaal om te gebruiken om gezamenlijk een vraagstuk te bespreken.

Stappen

  1. Geef een inleiding op het vraagstuk en zorg dat deze voor iedereen helder is.
  2. Verdeel de groep in kleinere subgroepen.
  3. Draai ofwel plenair aan de stenen of indien digitaal, geef ieder groepje de link naar de pictopagina zodat iedere groep zelf toegang krijgt.
  4. Geef duidelijk aan hoe de groep verslag moet leggen (bijvoorbeeld op een flipover of een online whiteboard?)
  5. Na terugkomst volgt er een plenaire terugkoppeling.

Voorbeeld
Je wil graag ‘de samenwerking’ in het team bespreken. Geef de subgroepen eventueel denkrichtingen mee in de opdracht:

  • Wat is onze kracht en wat is onze valkuil?
  • Wat missen we nog?
  • Waar zijn we het meeste trots op?

Idee
Je kunt de babbelstenen ook inzetten om tot een (ludieke) nieuwe slogan voor jullie afdeling of organisatie te komen. Of een ondertitel voor een nieuw te lanceren product.

Evaluatie
Ook voor een snelle, korte evaluatie kun je de babbelstenen inzetten. Zelfs al heb je maar 2 minuten!

Stappen

  1. Vraag aan het einde van een sessie om 1 van de gedraaide stenen te kiezen en hierop te associëren: “Wat vond je van deze sessie?”
  2. Ga iedereen kort langs voor zijn/haar reactie of, indien digitaal, laat de reacties in de chat zetten. Bijvoorbeeld: “Ik vond deze training als pizza: heerlijk maar ik zit wel aardig vol nu.”

Idee
Langer de tijd? Laat dan een paar evaluatievragen beantwoorden met de stenen. Bijvoorbeeld:

  1. Hoe kijk je na deze sessie aan tegen het thema X?
  2. Wat heb je gemist of wat zou je nog willen weten/leren?
  3. Wat zou je mij adviseren voor een volgende bijeenkomst?

Alles kan, varieer er gerust op los!

Creativiteit stimuleren
Voordat je aan het brainstormen slaat, is het belangrijk om het brein van je deelnemers op te warmen. Met een goeie ‘opwarmer’ gaat de creativiteit van de deelnemers alvast stromen. Met de inzet van de babbelstenen kun je dit al op een eenvoudige en snelle manier doen.

Stappen

  1. Geef de opdracht: “2022 komt eraan. Welk nieuw product gaan wij op de markt brengen?”
  2. Maak tweetallen en draai de stenen (of indien digitaal: geef iedereen toegang tot de pictopagina). Laat ieder groepje met 2 stenen een nieuw product of dienst bedenken. Let op: associërend dus niet letterlijk het combineren van 2 stenen.

Idee
Niveau hoger? Gooi er dan wat competitie in! Bedenk per groepje in 5 minuten tijd zoveel mogelijk nieuwe combinaties door steeds 2 stenen te pakken. Hoeveel nieuwe dingen weten ieder groepje te bedenken? Het groepje met de meeste combinaties wint!

Berichtje sturen
1
Kunnen we meedenken?
Leuk dat je ons wil contacten. We komen zo snel mogelijk met een reactie. Tot gauw!