9 tips voor je online presentaties

Het geven van een online presentatie is niet even makkelijk. Dat bleek wel uit een poll op onze Linkedinpagina. Maar liefst 69% van de professionals vindt het regelmatig lastig om deelnemers écht te betrekken bij hun presentatie. En dat staaft wat wij vaak tegenkomen in de praktijk: we vervallen in saaie, ondoordachte, of irrelevante ‘zendpraatjes’. Dat is jammer. Want hiermee verlies je niet alleen veel energie en tijd (van jezelf en je collega’s) maar ook… effect! Je plannen komen niet over, je oproep wordt niet opgevolgd of je voorstel wordt niet aangenomen. En dat wil je natuurlijk anders. Daarom delen we maar liefst 9 tips voor meer energie en interactie in je presentaties zodat jij een grote sprong voorwaarts maakt.


1. Begin al voordat het begonnen is
Wat is fijner dan een presentatie voorgeschoteld krijgen die is afgestemd op jouw vragen en behoeften? Peil vóór de presentatie wat je deelnemers willen weten via bijvoorbeeld een online whiteboard en gebruik de input in je voorbereiding.

 

2. Peil voorkennis en enthousiasme
Wie heb je tegenover je? Hoeveel weet men al van het onderwerp en hoe enthousiast is men uberhaupt over datgene wat jij komt vertellen? Dat maak je makkelijk inzichtelijk met een kwadrant die je vooraf of aan het begin van je sessie laat invullen. Hoe het werkt, dat lees je in ons eerdere blog ‘de kracht van kwadranten’.

3. De eerste klap is een daalder waard
Zorg dat je je presentatie sterk start. Kom met een échte orenspitser. Een orenspitser is iets wat jij vraagt, doet of zegt wat maakt dat mensen nieuwsgierig worden. Zo begon Jamie Oliver in zijn TED-talk met: “In de 18 minuten dat ik deze presentatie geef, zullen er 4 Amerikanen sterven aan hun slechte eetgewoonten.” BAM!

 

4. Maak het relevant
Er bestaat niet zoiets als ‘1 presentatie hebben’. Wil je jouw deelnemers betrekken, dan dien je iedere keer opnieuw na te denken over hoe je jouw onderwerp voor hen(!) relevant maakt. Wil je een nieuwe zorginnovatie presenteren, dan steek je bij de ene doelgroep misschien in op ‘eenzaamheid’ en bij een andere doelgroep op  ‘kostenbesparing’.

5. KISS
We zijn met z’n allen heel goed geworden in het moeilijk maken van makkelijke dingen. Met als gevolg: detaildiarree (betekenis spreekt voor zich denken we) en praatpuree (niet te volgen zijn). Maar bij presenteren is de kunst juist het tegenovergestelde: lukt het jou om moeilijke onderwerpen makkelijk begrijpbaar te maken voor je toehoorders?
Dus ons advies: KISS! Keep it stupid simple! Gebruik geen onnodige vaktaal of afkortingen, zorg voor een duidelijke boodschap en gebruik bruggetjes om je deelnemers door de presentatie te navigeren.

6. Maak van je toehoorders deelnemers
Wil je dat deelnemers betrokken blijven en zoveel mogelijk onthouden?
Blijf dan weg van de zogenaamde ‘zendziekte’ en betrek je toehoorders. Hoe? Ideeen te over: laat men tussendoor een gokje wagen “Hoeveel euro’s denken jullie dat dit gekost heeft?”. Doe een quiz á la Even tot hier. Of gebruik de chat om tussentijdse vragen uit te plukken.
 
7. Gebruik die breakoutrooms
Het leereffect van een goede presentatie wordt verhoogd als je niet alleen maar ‘luistert naar’ maar ook ‘aan de slag gaat met’ (zie hierboven) en ook ‘praat over’. Gebruik daarvoor de breakout-rooms. Op z’n eenvoudigst laat je de groep in kleinere subgroepjes uit elkaar gaan om in gezamelijkheid tot 1 of 2 vragen over het presentatiethema te komen (op te halen via een whiteboard of in de chat).

8. Vat samen samen
Help je deelnemers om de belangrijkste zaken van jouw verhaal te onthouden door de boel samen te vatten. En ook dit kan op een interactieve manier. Tijdens onze Online Werkvormendagen doen we standaard een ‘bingo’ tijdens ons ‘verslag van de dag’. Succes gegarandeerd!

9. En nu..?
Als jij een presentatie geeft dan wil je dat je toehoorders er iets mee doen. Meer begrip, zich ergens voor aanmelden, hun gedrag aanpassen, iets gaan oefenen.. het kan vanalles zijn. Maar wat, dat bepalen ze zelf. Datgene wat jij kunt doen is faciliteren dat ze daar over nadenken. Dus eindig met een zogenaamde ‘commiterende werkvorm’ en laat de mensen bepalen welke voornemens en acties ze gaan ondernemen naar aanleiding van jouw presentatie.
 
Zoals je ziet, de kunst van een goede presentatie is (los van een goede voorbereiding) dat je voor niet zélf meer gaat werken maar dat je je deelnemers aan het werk zet. Hiermee help je hen om jouw presentatie goed te kunnen verteren. Ga lekker aan de slag met bovenstaande tips. Oefen, leer en wordt steeds beter. En heb je hulp nodig, dan weet je ons te vinden.

Gratis sessie

Direct meer interactie in jouw meeting!

Doe online mee op 7 februari van 11.00-12.00

Online/offline meeten, trainen en samenkomen. Het is aan de orde van de dag. Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal vanzelf gaat. Want het vergt best wel wat voor jou als sessieleider, manager of voorzitter. Hoe krijg je (alle!) deelnemers geactiveerd? Hoe houd je ze betrokken? Hoe krijg je de gewenste output? Meld je gauw aan voor deze gratis sessie ‘Direct meer interactie in jouw meetings’.

Creatieve mindset

Aan de slag met een creatieve brainstorm?
Dan heb je eerst de creativiteit te stimuleren en het brein op te warmen!

Merk je dat er weinig ideeen komen uit die brainstormmomenten? En is de tijd al kostbaar, dus gaan jullie gelijik aan de slag? Dit kan effectiever!

Je investeert tijd in het stimuleren van de creativiteit en het doorbreken van patronen om juist te komen tot nieuwe ideeen. Het is vooral verspilling van tijd als je dat ene uurtje brainstormen zo standaard aanpakt dat er niets nieuws uitkomt. 

In dit PDF lees je wat er nodig is voor een goede brainstorm en hoe je die mindset creert. Warm die breinen op en organiseer een écht goede brainstorm!

Instructie babbelstenen

Welkom bij de instructie van onze babbelstenen! Onze babbelstenen zijn namelijk dé tool om op een laagdrempelige manier tot andere taal te komen. Taal waar je zonder deze beeldende aanjagers moeilijker bij was gekomen. Zet ze in als kennismaker, brainstormer, opwarmer, evaluator.. er is weinig wat niet kan! Hier beneden zetten we wat ideeën op een rijtje.

Kennismaken
“Ik ben Anja en werk als projectondersteuner bij de afdeling blablabla… en daar blablabla” En dat nog eens 12 keer. Gemiste kans! Want wat onthoud jij van deze saaie voorstelrondjes? Waarschijnlijk niet veel. Stimuleer mensen om andere taal te gebruiken. Onze babbelstenen zorgen voor kaders maar juist dat zorgt ervoor dat er zaken worden verteld die wél leuk zijn om van elkaar te horen.

Stappen

  1. Geef je deelnemers de instructie dat ze 5 stenen te zien gaan krijgen en dat ze wordt gevraagd om er hiervan 3 te kiezen die ze gebruiken om iets over zichzelf te vertellen (meer of minder mag natuurlijk ook).
  2. Geef zelf het voorbeeld: draai de stenen en kies er eentje uit.
    Bijvoorbeeld ‘paraplu’: “Ik hou ontzettend van de natuur en ga dagelijks naar buiten, zelfs als het regent! Ook al heb ik weinig keus dankzij mijn allerliefste labrador.” Of de circustent: “Ik ben een echte grappenmaker, mij zou je zo als clown in het circus kunnen vinden, alleen dan zonder die rode neus ;)”.
  1. Draai opnieuw de stenen en laat de collega’s zich introduceren. Ofwel plenair, ofwel in kleinere groepjes.

Variant
Stel niet jezélf maar elkáár voor. Eens kijken welke stenen je collega voor je uitkiest.

Teambuilding
De babbelstenen zijn ook ideaal om te gebruiken om gezamenlijk een vraagstuk te bespreken.

Stappen

  1. Geef een inleiding op het vraagstuk en zorg dat deze voor iedereen helder is.
  2. Verdeel de groep in kleinere subgroepen.
  3. Draai ofwel plenair aan de stenen of indien digitaal, geef ieder groepje de link naar de pictopagina zodat iedere groep zelf toegang krijgt.
  4. Geef duidelijk aan hoe de groep verslag moet leggen (bijvoorbeeld op een flipover of een online whiteboard?)
  5. Na terugkomst volgt er een plenaire terugkoppeling.

Voorbeeld
Je wil graag ‘de samenwerking’ in het team bespreken. Geef de subgroepen eventueel denkrichtingen mee in de opdracht:

  • Wat is onze kracht en wat is onze valkuil?
  • Wat missen we nog?
  • Waar zijn we het meeste trots op?

Idee
Je kunt de babbelstenen ook inzetten om tot een (ludieke) nieuwe slogan voor jullie afdeling of organisatie te komen. Of een ondertitel voor een nieuw te lanceren product.

Evaluatie
Ook voor een snelle, korte evaluatie kun je de babbelstenen inzetten. Zelfs al heb je maar 2 minuten!

Stappen

  1. Vraag aan het einde van een sessie om 1 van de gedraaide stenen te kiezen en hierop te associëren: “Wat vond je van deze sessie?”
  2. Ga iedereen kort langs voor zijn/haar reactie of, indien digitaal, laat de reacties in de chat zetten. Bijvoorbeeld: “Ik vond deze training als pizza: heerlijk maar ik zit wel aardig vol nu.”

Idee
Langer de tijd? Laat dan een paar evaluatievragen beantwoorden met de stenen. Bijvoorbeeld:

  1. Hoe kijk je na deze sessie aan tegen het thema X?
  2. Wat heb je gemist of wat zou je nog willen weten/leren?
  3. Wat zou je mij adviseren voor een volgende bijeenkomst?

Alles kan, varieer er gerust op los!

Creativiteit stimuleren
Voordat je aan het brainstormen slaat, is het belangrijk om het brein van je deelnemers op te warmen. Met een goeie ‘opwarmer’ gaat de creativiteit van de deelnemers alvast stromen. Met de inzet van de babbelstenen kun je dit al op een eenvoudige en snelle manier doen.

Stappen

  1. Geef de opdracht: “2022 komt eraan. Welk nieuw product gaan wij op de markt brengen?”
  2. Maak tweetallen en draai de stenen (of indien digitaal: geef iedereen toegang tot de pictopagina). Laat ieder groepje met 2 stenen een nieuw product of dienst bedenken. Let op: associërend dus niet letterlijk het combineren van 2 stenen.

Idee
Niveau hoger? Gooi er dan wat competitie in! Bedenk per groepje in 5 minuten tijd zoveel mogelijk nieuwe combinaties door steeds 2 stenen te pakken. Hoeveel nieuwe dingen weten ieder groepje te bedenken? Het groepje met de meeste combinaties wint!

Berichtje sturen
1
Kunnen we meedenken?
Leuk dat je ons wil contacten. We komen zo snel mogelijk met een reactie. Tot gauw!